
 |
GRUPY WYCHOWAWCZE |
Na piętrze budynku znajdują
się cztero i pięcioosobowe sypialnie, które wyposażone są
w jednoosobowe tapczaniki, przy których znajdują się szafki nocne na osobiste, podręczne rzeczy i zabawki.
W każdej sypialni stoi stół
z krzesłami, aby dzieci w wolnych chwilach mogły usiąść, obejrzeć książkę czy pobawić się.
W ramach zajęć pozalekcyjnych w pięciu grupach wychowawczych prowadzone są zajęcia mające na celu przygotowanie wychowanków
w miarę
ich możliwości do samodzielnego udziału w życiu społecznym
i integracji ze środowiskiem.
Jednym z najważniejszych
założeń rewalidacji dzieci z upośledzeniem jest wyrabianie tzw. zaradności życiowej. Ten etap programu
rewalidacyjnego prowadzony jest na każdych zajęciach, lecz głównie podczas zajęć porannych
i wieczornych. Jest to codzienna
systematyczna praca w kierunku doskonalenia prawidłowego mycia się, korzystania
z urządzeń sanitarnych, ubierania się, spożywania posiłków.
Ważnym etapem procesu rewalidacyjnego dzieci są prace porządkowe i prace społecznie użyteczne, wynikają one z potrzeby wdrażania
dzieci do wykonywania różnych czynności niezbędnych w życiu. I tak, począwszy od najprostszych zajęć porządkowych w najbliższym
otoczeniu dziecka jak sypialnia, łazienka - dzieci zapoznają się z efektywnym sposobem pracy i kolejnością wykonywania poszczególnych
czynności, poznają jak należy posługiwać się prostymi narzędziami pracy, jak szczotka, ścierka oraz bardziej skomplikowanymi typu
odkurzacz, pralka, żelazko oraz z bezpieczna obsługą tych urządzeń.
Oprócz prac porządkowych na terenie placówki dzieci uczą się dbać
o
estetykę otoczenia, a więc: zbieranie papierków wokół budynku, zamiatanie alejek, grabienie liści w parku, odśnieżanie.

Dzieci wdrażane
są również do prac społecznie użytecznych takich jak praca na działce warzywnej i klombie kwiatowym.
Kolejnym ważnym zadaniem rewalidacyjnym, które realizujemy w ośrodku jest dostarczanie wiadomości o otaczającym środowisku społecznym,
przyrodniczym, technicznym oraz umiejętności bezkonfliktowego obcowania z otoczeniem.
Organizowane są również zajęcia, w których jako główny cel zakładamy ćwiczenie prawidłowej wymowy, bogacenie słownika dzieci, takie jak:
prowadzenie rozmów z dziećmi na tematy im bliskie, a więc aktualne wydarzenia, o rodzinie, opowiadanie wrażeń z pobytu dzieci w domu,
przygotowaniach do świąt i różnych uroczystości, omawianie bezpośrednich spostrzeżeń w trakcie spacerów i wycieczek, omawianie
ilustracji, słuchanych bajek i opowiadań, oglądanych filmów, a także poprzez naukę i utrwalanie wierszy i piosenek tematycznie
związanych z porą roku, świętami, uroczystościami szkolnymi, itp.
W ramach pracy rewalidacyjnej organizujemy również zajęcia plastyczne i praktyczno-techniczne, których celem jest kształtowanie
sprawności manualnej, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, rozwijanie wrażliwości estetycznej, poznawanie innego sposobu
spędzania czasu wolnego. 
W procesie wychowywania dzieci z upośledzeniem ważną rolę odgrywają ich przeżycia indywidualne, które wyzwalają emocje, stany
radości, momenty oczekiwań i aprobaty.
I dlatego też bardzo potrzebna w pracy rewalidacyjnej jest działalność dzieci w zakresie przygotowania uroczystości - począwszy od
najdrobniejszych - jak imieniny koleżanki czy kolegi, poprzez zabawę andrzejkową, choinkę, występy okolicznościowe, przygotowania do
świąt, itp.. Przygotowujemy z dziećmi różnorodne emblematy, ozdoby, znaczki, dekoracje, stroje. Uczymy dzieci wierszy i piosenek,
przygotowujemy wspólnie drobne posiłki. Przygotowanie i przeprowadzenie imprezy wpływa na rozwój uczuć koleżeńskich, estetycznych oraz
więzi społecznych.
Ogromną popularnością wśród wychowanków cieszą się zajęcia związane z muzyką. Muzyka stwarza atmosferę radości, zachęca dzieci do
pracy, ułatwia rozładowanie stanów zahamowań, ośmiela i uaktywnia. Wspólny śpiew, gra na instrumentach, wspólne zabawy przy muzyce,
pomagają przystosować się dziecku do pracy w zespole.
W ramach pracy kółka muzycznego dzieci przygotowują występy artystyczne na
uroczystości szkolne, takie jak: Dzień Matki,
Dzień Dziecka, choinka noworoczna.
Praca rewalidacyjna z dziećmi upośledzonymi obejmuje również oglądanie programów telewizyjnych. Telewizja, wkraczając w życie dziecka
wpływa na nie, urabia jego upodobania i postawy, dostarcza dużą ilość wrażeń i przeżyć emocjonalnych.
Prowadzenie pracy rewalidacyjnej zależy od właściwej atmosfery emocjonalnej, jaka panuje w grupie. W atmosferze spokoju i życzliw
ości oraz wyrozumiałości, dzieci przezwyciężają nieufność, niepewność i lęk. Czas trwania każdych zajęć przystosowany jest do
możliwości percepcyjnych i intelektualnych dziecka oraz do jego wydolności psychicznej
i fizycznej. Aby proces rewalidacyjny przebiegał prawidłowo, staramy się wyposażyć dzieci we wszystkie przedmioty niezbędne do
codziennego funkcjonowania.
mgr Lidia Bełczowska

© SOSW NIEMIENICE