W roku szkolnym 2004/2005 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy w Niemienicach po raz pierwszy wziął udział
w edukacyjnym projekcie "Dzień Wiosny w Europie". Projekt ten jest inicjatywą Komisji Europejskiej przy wsparciu programu interkl@sa.
Adresatem projektu jest Sieć Szkół Europejskich. W Polsce patronat nad projektem objęło MEN. Warunkiem uczestnictwa w Dniu Wiosny była rejestracja szkoły na stronie internetowej projektu i nadesłanie sprawozdania.
Nad realizacją zadań projektu czuwały: Mariola Klusek, Anna Bera, Anna Stajniak oraz Małgorzata Spychaj.
Pod kierunkiem w/w wychowawczyń grupa wychowanków: Anna Adaś, Artur Adaś, Sławomir Czysz, Dariusz Gardynik,
Sylwia Słomka, Mariusz Stępień, Łukasz Świercz oraz Barbara Walczak przyswajała wiadomości na temat Unii Europejskiej.
Głównym celem naszych działań była popularyzacja wiedzy o Unii Europejskiej oraz kształtowanie świadomości
europejskiej wychowanków na miarę ich indywidualnych możliwości. Realizacja tych celów odbywała się stopniowo.
Zajęcia odbywały się w ciągu trzech miesięcy, dwa razy w tygodniu. Zadania rozpoczynały się od elementów bliskich
dzieciom i zmierzały do treści coraz trudniejszych, wprowadzających uczniów w problematykę integracji europejskiej.
Praca z dziećmi w ramach projektu "Dzień wiosny w Europie", opierała się głównie na grach, zabawach dydaktycznych
(np: znajomość flag), dużą role odegrała również praca z mapą, quizy, konkursy oraz pogadanki.
Zdobytą wiedzę dzieci zaprezentowały w dniu 17 marca 2005 roku. Uroczystość przebiegała zgodnie z planem:
Wspólne śpiewanie hymnu Unii Europejskiej,
Konkurs wiedzy o Unii Europejskiej,
Znajomość flag,
Praca z mapą,
Prezentacja wybranych krajów - Francja, Grecja, Niemcy i Włochy,
Degustacja potraw narodowych,
Podsumowanie konkursu i rozdanie nagród.
Opracowanie i wdrożenie projektu edukacji europejskiej "Dzień Wiosny w Europie" nie było łatwe, z uwagi na specyficzne możliwości naszych wychowanków.
Pomimo wielu trudności udało nam się przybliżyć wychowankom na miarę ich indywidualnych możliwości ideę zjednoczonej Europy.
A wszystko to dzieci osiągnęły poprzez umiejętność zgodnej i efektywnej pracy w grupie.